2011-04-12

Tutorial: Förvaring av stämplar

När jag var inspiratör för Storyhouse gjorde jag några tutorials/beskrivningar. Då butiken inte längre finns tänkte jag lägga in dem även här så att fler får ta del av dem.

Förvaring av stämplar

Det finns hur många olika sätt sätt som helst att förvara sina EZ-monterade stämplar.
Här kommer jag att visa hur jag förvarar dem.

1. Först laminerar jag vanliga A4-papper. Man kan lägga dem dubbelt för att få mer
stadga i de färdiglaminerade pappren. Jag använder fotopapper av en billigare och sämre kvalitet.
Om man inte har tillgång till en varmlamineringsapparat finns det kalllamineringsark att köpa.



2. Sedan gör jag hål med en vanlig hålslag.


3. Jag sätter sedan in dem i en pärm med dragkedja runt om för att inte riskera att
någon ska falla ur om jag tar med mig stämplarna. Man kan använda en helt vanlig ringpärm
till detta också, det gjorde jag förut. Men efter att varit med om att äldre stämplar börjat
få dålig fästförmåga märkte jag att de trillade ur.


Man kan även använda en vanlig plastmapp att förvara dem i när man ska iväg på en träff eller så.
Då tar man bara sina laminerade ark med stämplarna på och lägger in i mappen.
En plastmapp rymmer inte lika många stämplar som en pärm men fungerar finfint om
man inte har så många stämplar eller bara vill ta med sig några stycken på en träff.
Jag använder min till textstämplar samt pyttesmå stämplar.

Ett annat sätt är att lägga in dem i fotofickor i en pärm.


En liten varning. Jag vet att många väljer att förvara sina stämplar i gamla CD-fodral
vilken kan tyckas vara en väldigt bra lösning. Denna lösning rekommenderar jag bara
väldigt kortvarigt ex. när man ska på en scrapträff eller så. Tyvärr är det så att plasten
i CD-fodralen sakteligen löser upp limmet på EZ-mounten vilket resulterar i att stämpeln
till slut lossnar från den och därmed måste monteras om.



(som gjorde denna tutorial för Storyhouse)

Inga kommentarer: