2011-04-21

Att måla med Promakerpennor- Basic+ ljust hår

Jag har vid flera tillfällen blivit tillfrågad om jag inte kan göra en tutorial/beskrivning på hur man (jag) målar med Promakerpennor. Jag kommer därför lägga ut några stycken och här kommer den första. (Alla bilderna är klickbara så att man kan få upp en större bild och se tydligare hur jag menar.)


Här visar jag hur man målar blondiner och ger en kort beskrivning på hur man på ett enkelt sätt målar ett vanligt stämplat motiv.



Hår- Börja med att måla där håret är lite mörkare dvs. halvskuggor och skuggor med Buttercup. Måla sen där det är skuggor med Pastel yellow. Måla sen över hela håret med Primrose. Sen kan du gå över med Pastel yellow igen där du vill ha riktigt mörka skuggor. När man målar hår bör man måla i hårets riktning.


Hud- Måla sen ansiktets skuggor med Blush. Sen tar du Ivory och målar i små cirkelrörelser runt, runt tills du når mitten. Du bör jobba fort för att inte ansiktet ska bli flammigt. Måla inte över hela Blushstrecket utan enbart halva. Gör likadant med resten av kroppen som visar hud.


Kläder- Kläder målar man såklart med vilka färger man vill men jag har valt lila här. Jag började måla skuggor och veck med Lilac och sen målade jag runt, runt (ej cirkelrörelser) mot mitten med Lavender. (Man målar i princip på samma sätt som i ansiktet) Detta för att det kan bli ljusare ibland där man slutar och mitt på magen blir det naturligt att det kanske är ljusare. Efteråt kan man gå över och tydliggöra skuggorna med den mörkare pennan igen om man vill.

Måla vitt- Vill man ha vitt blir det fint att använda Pastel Blue som skuggfärg (se strumpor och spets). Vill man kan man använda Blendern för att göra mjukare övergång men jag tycker inte att det behövs.

Kinder, skugga mm- Sen fortsätter man på samma sätt med skor, rosetter osv. På skorna har jag valt att använda Satin och Caramel. Runt hela motivet har jag sen dragit en skugga med Cool Grey 1 för att ”lyfta ut motivet från pappret”. Sedan målar jag kinderna med röd torrchalk (gör jag inte alltid). Avslutningsvis målar jag blänk med vit sakurapenna och eftersom jag inte gillar de små svarta prickarna på Magnoliakinderna gör jag dem vita som blänk på blanka kinder istället.

Om du har målat på ”rätt sätt” så kan se det om du tittar på baksidan. Har du gjort rätt ser det nästan utan som ett spegelvänt motiv där. Är det väldigt flammigt och ojämnt bör du träna på att måla på ett mjukare och jämnare sätt dvs inte måla för länge på samma ställe.


Tips- Ibland råkar man lite utanför. Man kan försöka åtgärda det på följande sätt: Om det är en ljus färg så brukar det inte synas när man målar skuggan utanför alt nästa angränsande färg. Är det en mörk färg så kan man ta Blendern och måla på. Detta bör man göra lite i taget och låta torka mellan lagren annars är risken att Blendern gör att det blir ett för stort område som löses upp.



Jag hoppas att ni hängde med i mina tankebanor.
Fråga gärna om ni undrar något! :)







PS. Tack Mia för lån av stämpel

1 kommentar:

Erika sa...

Tack, för att de delar med dig av knep och tips! och lär oss som inte kan...

ska testa senare ikväll :)